Van collega naar buurman: Dennis van der Hagen en Niels Bek

Meer dan twintig jaar waren ze naaste collega’s. Deden ze niks liever dan samen de gevestigde orde uitdagen. Nu zitten ze wel nog in hetzelfde pand, maar werken ze bij twee verschillende bedrijven: Dennis van der Hagen bij Bek en Niels Bek bij NEW.

Het is misschien wel de meest gestelde vraag aan het tweetal het afgelopen jaar: hoe zit dat nu eigenlijk bij jullie? Want rijd je over de Kennedylaan dan zie je groot MBI op het pand staan. Maar daar zat toch Bek? Of anders NEW? Niels, Dennis, hoe zit dat?

Dennis van der Hagen (links) en Niels Bek, lange tijd collega’s, nu buren.

‘We maakten het altijd waar’

Niels pakt er een blad bij en tekent het verhaal. Dat Bek inderdaad ooit als enige in het pand zat, als drukkerij. Dat Niels weliswaar die drukkerij leidde, nadat zijn vader Loet in 2008 te jong was komen te overlijden. Maar dat het eigenlijk altijd zijn droom was geweest om een eigen reclamebureau te hebben. Dat startte hij in 2015: NEW, achter in het pand van Bek.

Toen al stond de grafische markt onder druk. Het bracht Bek ertoe om de koers te verleggen: wij worden de one-stop-shop voor bedrijven in de food: één ‘winkel’ waar je al je drukwerk bestelt. Het ging van zo’n 5.000 naar iets meer dan 50 klanten. En … de omzet verdubbelde.

Hoe ze dat voor elkaar kregen? Niels: “Wij dachten anders. Dennis en ik liepen regelmatig een supermarkt binnen. Wat kan hier beter? En daar gingen we dan mee aan de slag. Veel ging in die tijd nog in bulk. Dat was natuurlijk het makkelijkst voor drukkerijen. Laat die machines maar rammelen. Alle supermarkten van één formule kregen bijvoorbeeld nagenoeg hetzelfde POS-materiaal. Wij kunnen maatwerk leveren, zeiden we dan, op basis van data die we per supermarkt verzamelden. En ja, dat was brutaal, soms misschien zelfs boven onze macht, maar het mooie is: we maakten het altijd waar!”

Voormalig partner in crime Dennis, die net als Niels een rasechte Veghelaar is, vult aan: “Niet zo vreemd natuurlijk dat food onze focus werd. Food zit in het DNA van Veghel. Met Sligro en Jumbo als grote exposanten daarvan. Ze waren – en zijn nog steeds – allebei klant van ons. Maar al snel volgden meer retailers. Zij zagen dat wij meer waren dan een ‘simpele’ drukkerij: wij dachten mee, op directieniveau, wij leverden besparingen op. Zo groeiden we. En dat in een krimpende markt.”

‘Het talent zit ook ‘gewoon’ in Veghel’

Wat in de grafische wereld kan, uitblinken in je niche, moet ook in de bureauwereld kunnen, dacht Niels. Ook NEW ging voor de volledige focus op food. Met ook daar: groei als resultaat. Naar een one-stop-shop-bureau voor de mooiste organisaties in de food, een all-in-one creative agency. Met intussen 55 collega’s.

Niels: “Met NEW durven we intussen de ambitie uit te spreken dat we het meest toonaangevende bureau van het zuiden van Nederland willen worden. In strategie, creativiteit, kwaliteit, prijs … in alles. Dat doen we vanuit die focus op food, met als onderscheidend vermogen bijvoorbeeld 1.000 m2 foto- en filmstudio’s, die zijn uitgerust met keukens en sets. Het talent zit niet alleen in het westen van het land, hoor. Ook ‘gewoon’ in Veghel en omstreken. Kunst is om dat talent te zien, te benutten en te laten zien ook. Weg met die bescheidenheid. Wij zijn goed in wat we doen. Dat dragen we uit. Dat durven we ook uit te dragen, vol overtuiging.”

Overname

Bek en NEW dus … Twee verschillende bedrijven, die complementair aan elkaar werkten. In hetzelfde pand. Vanuit dezelfde focus. Met veel dezelfde klanten zelfs ook. En toen stond in 2022 Koninklijke Em. de Jong op de stoep. De grootste drukkerij van Nederland, met vestigingen in de landen om ons heen en met een omzet die het tienvoudige was van die van Bek.

Dennis: “Wij stonden aan de vooravond van een grote investering in een nieuwe pers. Maar wij zagen: collega’s die eerder een zelfde investering hadden gedaan, redden het niet. Wilden wij het relatief kleine bijtertje blijven? Of wilden we onderdeel worden van een concern dat internationaal al meedoet. Aan de voorkant – qua marketing en IT bijvoorbeeld – konden we de strijd wel aan, liepen we misschien zelfs voor de markt uit; maar aan de achterkant – in het machinepark – was het maar de vraag hoe lang we de concurrentie nog bij konden benen.”

Niels: “Dan moet je op een gegeven moment over je eigen trots heen stappen. Voor onze klanten en onze medewerkers was het beter als we aanhaakten bij een grote partij. Meedoen met Em. de Jong betekende een grotere garantie op continuïteit.”

‘Het zijn echte fiksers’

De tekening is klaar: NEW was uit zijn jasje gegroeid en verhuisde vorig jaar naar het middelste gedeelte van het pand, met Niels die zich volledig op zijn droom van vroeger is gaan storten: het bureau. Bek trok met alle machines en 70 collega’s naar achteren, inclusief Dennis, die commercieel verantwoordelijk is voor de business in Veghel en voor de Em. de Jong-groep nieuwe business mee ontwikkelt, zoals hij dat vroeger al met Niels deed. Het kantoorgedeelte aan de voorkant werd al snel verhuurd: aan MBI.

Hoe Veghels voelen beide bedrijven zich? Dennis: “Op en top Veghels. Hier ligt onze geschiedenis, maar ook onze toekomst. Hier zitten grote klanten van ons, van Bek en van NEW. Hier en hier in de buurt wonen en leven onze collega’s. En wat Niels zei: hier zitten veel goede mensen. Creatieve mensen, aanpakkers, mensen die hun nek uitsteken, enz.”

En ja, ze zijn bewust allebei lid van Ondernemend Veghel, zonder dat ze nu bij alle bijeenkomsten aanwezig zijn, zo geven ze eerlijk toe. Niels: “Maar absoluut een waardevolle club. Ik geloof heilig in collectiviteit. Als ik een vraag heb, bijvoorbeeld over energie, hoef ik maar te bellen en ik krijg antwoord. Het zijn wel echte fiksers daar!”